# 054 Lake freighter ALGOSOO

TYPE:
Lake freighter self unloader, wooden blockmodel. Model made: 2008

ORIGIN:
CANADA

DESCRIPTION:
The cargo vessels that work the Great lakes are known as Lake Freighters or Lakers. These vessels are traditionally called boats not ships. Lakers are generally bulk carriers, that is they carry loads of rocks, salt or grain in large holds not containers. The earlier ships required unloading machinery at the docks but modern Lakers are self unloaders wich allow them to unload faster and in more ports. Where the superstructure of an ordinary freighter used to have the bridge in de center of the vessel, Lake freighters typically have the bridge and associated superstructure right up in the bow. Traditionally they have an second island, over the engine room, right aft the stern. These dual cabined boats were constructed between 1869 and 1974. The R.J. Hacket premiered the style and the second ALGOSSO was the finalvessel designed this way. Boats older than 50 year are not unusual by sailing in sweet waters of the lakes. The ALGOSOO currently is an active carrier sailing under the management of SEAWAY MARINE TRANSPORT. St. Catherines On. (partnership of ALGOMA CENTRAL and UPPER LAKERS GROUP. As a member of this fleet, her cargo could included: coal/coke, aggregates, slag, iron, ore/oxides/pellets, salt, fertilizers, grainproducts, gypsum, quarzite, or just sand. Not having any set routes, the ALGOSOO has visited most ports along the st.Lawrence Seaway/Great Lakes system in Canada and the United States that are accessible to a vessel her size. Dimensions Original: Lenght 730" 222,5 meters. Width: 75" 22.86 meters. Depth: 44,56" 13,56 meters.MODEL: (not on scale) Lenght: 48 centimeters. Width: 7,5 centimeters. Depth: 7,5 centimeters. Max. height: 15 centimeters. WE ARE SEAWAY MARINE TRANSPORT GREATFUL FOR THE ASSISTANCE GIVEN TO THIS MODEL OF THE ALGOSOO.

TYPE:
Zelfontladend vrachtschip voor de Canadese en Amerikaanse meren. Houten hol blokmodel. Model gemaakt: 2008

OORSPRONG:
CANADA

BESCHRIJVING:
De vrachtschepen, welke de grote noord-amerikaanse meren bevaren, staan bekend als LAKERS of Lake Freighters. Deze vaartuigen worden traditioneel boten genoemd en nooit schepen. Lakers zijn in het algemeen bulktransporters. Zij vervoeren grote hoeveelheden stenen (o.a. keien) zout of graan in grote ruimen, niet in containers. De oudere boten hadden losmogelijkheden nodig in de havens, maar de modernere Lakers zijn zelfontladers. Daardoor zijn ze sneller en kunnen in meer havens terecht. Hebben de grote schepen de brug in het midden, bij de LAKERS is het specifiek, dat de brug en de daarbij behorende opbouw recht op de boeg geplaatst is. Gebruikelijk is het ook dat er een 2e eiland boven de machinekamer rechtboven de achtersteven aanwezig is. Deze boten werden gebouwd tussen 1869 en 1974. De R.J. Hacket was de eerste boot, welke op deze wijze werd geconstrueerd. De laatste was de ALGOSOO. Lakers ouder dan 50 jaar zijn niet ongewoon. Dit komt, omdat de meren zoet water bevatten. De huidige ALGOSOO is actief als vrachtboot, welke vaart onder de directie van SEAWAY MARINE TRANSPORT uit St.Cathrines Ontario (partner van de ALGOMA CENTRAL and UPPER LAKERS GROUP). Als lid van deze groep kan de lading bestaan uit o.a.: kolen, cokes, grint, slakken, sintels, schroot, oxidekorrels, graanproducten, gips, kwarts en zand. Door het ontbreken van vaste routes heeft de ALGOSOO de meeste havens aan de St.Lawrence Seaways/Great Lakes System in Canada en de U.S. wel bezocht. Afmetingen van de originele boot: lengte: 222.5 meter. Breedte: 22.86 meter. Diepte: 13,56 meter. Afmetingen model: (niet op schaal) lengte: 48 centimeter. Breedte: 7,5 centimeter. Max. hoogte 15 centimeters. Wij zijn de Fa. Seaway Marine Transport dankbaar voor de medewerking verleend aan dit model.

 







Homepage | # 001 Retourschip V.O.C. NORMANDIE | # 002 Nef Cinque ports DUNWICH | # 003 Zuiderzee botter VOLENDAM | # 004 Rijnvaartzeilschip LORELEI | # 005 Bomschuit KATWIJK | # 006 Vlaamse Kraak ANTWERPEN | # 007 Galeischip LEPANTO | # 008 Zeilboot KAPITEIN ROB | # 009 Nijlvaartuig IPSIS | # 010 Chinese Jonk PING PING | # 011 Irraweddy schip BURMAN RIVER | # 012 Spaanse Chebec ALHAMBRA | # 013 Stoom/zeilschip SIRIUS | # 014 Kanonneerkotter GENERAL LEE | # 015 Galjas SAN MARCO | # 016 Lichtschip TEXEL | # 017 Trekschuit AMSTELLUST | # 018 Fluitschip LIORNE | # 019 Romeins handelsschip SEPTIMUS | # 020 Binnenvaartzeilschip NOVA | # 021 Lemsteraak SNEEK | # 022 Spaanse kraak WIEKSE WITTE | # 023 Motor sleepboot NORTH SEA | # 024 Coal Coaster BEN AIN | # 025 Koreaans oorlogsschip TURTLE | # 026 Votiefschip Nao MATARO | # 027 Halfschipmodel HALFWAY | # 028 Vliegdekschip HORNET ( CV-7 ) | # 029 Oorlogsschip DREADNOUGHT | # 030 Veerdienst pont IJPONT | # 031 Blusvaartuig Dr.Ing. SANDER | # 032 Landingsvaartuig L.C.M. 6 | # 033 Oorlogsschip AKITSUSHIMA | # 034 Havenbaggerschip MANNIN | # 035 Statenjacht GOUDEN LEEUW | # 036 Fantasie V.O.C retourschip LUCAS BOLS | # 037 Smal vrachtschip NARROW FREIGHTER | # 038 Smal weekendschip NARROW BRITAIN | # 039 Stoomveerboot RESOLUTE | # 040 Stoomschip SAVANNAH | # 041 Whalebackship CRISTOPHER COLUMBUS | # 042 Visserijschip VLAARDINGEN | # 043 Stoomspoorpont S.S.ENKHUIZEN | # 044 Mississippi Stoomboot MAMMA CREOLE | # 045 Fantasie V.O.C schip CLARA BOLS | # 046 Fantasie V.O.C. schip JONGE BOLS | # 047 Bijbelse reddingsboot ARK VAN NOACH | # 048 Japans slagschip YAMATO | # 049 Houten duikboot ICTINEO II | # 050 Zeilkaag MARSDIEP | # 051 Motor zolderschuit VOORWAARTS | # 052 Zolderschuit DEKLAST 1 | # 053 Haven sleepboot NEW YORK TUG | # 054 Lake freighter ALGOSOO | # 055 Stoomsleepboot HANS de WEERS | # 056 Stoomsleepboot JAN MEEUWIS | # 057 Kanaalvrachtschip CHARLEROI | # 058 Waterschip EILAND MARKEN | # 059 woonboot DE ZWERVER | # 060 Supplyschip PARLEVINKER | # 061 WATERSCHIP C.B.S. | # 062 PALINGAAK HEEG | # 063 TURFIJKER VEENDAM | # 064 BARQUE DE POSTE | # 065 Stoomgenerator turbineschip TURBINIA | # 066 Chemicaliëntanker MERCANT | # 067 Toueur AMPERE | # 068 Mathilde


© Lothar de Bruijn HISTORICAL MODELSHIPS